Sportkunde competenties
De beoordeling van de competenties worden met een niveau aangegeven binnen de richtlijnen voor Sportkunde. Aan het begin van het studiejaar heb ik de competenties een niveau gegeven van A tot en met C, welke ingedeeld zijn in tien kerntaken. Na afloop van semester 8 moet de student alle competenties op niveau C hebben staan om zich sportkunde professional te mogen noemen. In dit hoofdstuk wordt de begin- en eindmeting afgebeeld waarna elke competentie wordt besproken en onderbouwd waarom het gegeven niveau is behaald.
Competentie | Leeruitkomsten | Niveau start semester 8 | Niveau eind semester 8 |
---|---|---|---|
1. Professionele sportkunde identiteit | Reflecteren en sportbewustzijn | B | C |
Professionele attitude | C | C | |
Loopbaanontwikkeling en beroepsvorming | B | C | |
2. Handelt methodisch en evidence confirmes | Methodisch handelen | B | C |
Kenniswerker | C | C | |
3. Werkt samen in teams en netwerken | Samenwerken | C | C |
Netwerken | C | C | |
Profileren | C | C | |
4. Communiceert optimaal | Empathisch communiceren | C | C |
Correct taalgebruik | C | C | |
Communicatiemiddelen en applicaties | C | C | |
5. Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving | Betrokkenheid en sensitiviteit | B | C |
Interculturaliteit | B | C | |
6. Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap | Ethiek | C | C |
Burgerschap | C | C | |
7. Onderzoekt en ontwerpt het sport- en beweegaanbod | Vraagdiagnose | B | C |
Meten en ontwerpen | C | C | |
Testen en creëren van impact | B | C | |
8. Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma's ter bevordering van sport en bewegen | Organiseren | C | C |
Begeleiden en stimuleren | C | C | |
Positioneren en marketen | C | C | |
9. Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend | Managen | C | C |
Ondernemen | B | C | |
Leidinggeven | C | C | |
10. Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen | Strategie en beleid | B | C |
Adviseren en implementeren | B | C | |
Monitoring en evalueren | B | C |
Bewijslast competenties
- Professionele sportkunde identiteit
De sportkundige heeft een professionele identiteit waarin hij zijn sporteigenheid koppelt aan onderzoekend- en creërend vermogen en daarmee de eigen en collectieve kennis van de beroepsgroep en -domein blijvend ontwikkelt. Hij (ver)kent mogelijkheden in dynamische contexten op zoek naar dialoog en co-creatie op verschillende niveaus om waarde te creëren. Hij positioneert en profileert daarin de rol van de Sportkundige.
Een van de redenen waarom ik voor deze afstudeerstage heb gekozen is, omdat ik na al mijn stage-ervaringen nog een onderdeel enigszins miste in mijn ontwikkeling als sportkundige in de praktijk en dat is namelijk het uitvoeren van marketing binnen een sportorganisatie. Daarom ben ik proactief op zoek gegaan naar een organisatie wie mij dit kon bieden en dat is mij gelukt.
Ik heb sinds jaar 3 toen ik veel verantwoordelijkheden begon te krijgen binnen een sportorganisatie mezelf veel proactiever gaan gedragen en mezelf als sportprofessional opgesteld. Ik merkte direct dat dit meerwaarde had tijdens het uitvoeren van opdrachten in de praktijk en met netwerken binnen de sportbranche.
- Handelt methodisch en evidence informed
De Sportkundige handelt methodisch. Hij ondersteunt de vraagarticulatie bij praktijkvraagstukken en formuleert, gebaseerd op een zorgvuldige afweging van verschillende bronnen, het best mogelijke antwoord in gezamenlijkheid met stakeholders. Daarbij draagt de Sportkundige bij aan de kennisontwikkeling van de beroepsgroep.
Tijdens mijn afstudeeropdracht was de opdrachtgever op zoek naar een partner om een samenwerking mee aan te gaan om productverkoop of merkbekendheid te vergroten, maar hij had nog geen idee wie wat en hoe. Ik kreeg hiervoor een vrije opdracht om dit uit te zoeken en op basis van dat onderzoek zou ik dan met ideeën komen voor samenwerkingen. Ik ben een onlineonderzoek gestart om een beter beeld te krijgen over welk soort organisaties hiervoor in aanmerking komen. Al snel kwam ik bij fietsfabrikanten, wielervoeding producenten en toertochtorganisaties welke allemaal samen komen op één plek, namelijk bij de jaarlijkse BikeMotion beurs in Utrecht. Dat bood voor dit onderzoek de perfecte ingang om met deze organisaties in contact te komen.
Via de organisatie achter BikeMotion heb ik de deelnemerslijst van de exposanten op weten te vragen waarvan ik een aantal organisaties uit heb gehaald, omdat die niet van toepassing waren zoals andere kledingmerken en internationale organisaties (zie bijlage). Daarna ben ik samen met de opdrachtgever verschillende concepten bedacht zoals het benaderen van het wielerbier merken om ze te gebruiken bij het netwerktochtproject en het benaderen van toertocht organisaties waarbij de deelnemers bij inschrijving wielerkleding kunnen aanschaffen met de naam van de toertocht of hun eigen teamnaam erop. Het wielerbiermerk Kwaremont was geïnteresseerd om ons te sponsoren met bier van hen om te drinken en weg te geven bij onze netwerktocht die we wilde gaan organiseren, maar toertochten waren niet zo geïnteresseerd in het wielerkleding idee.
Achteraf had ik hier wel meer tijd in moeten steken, maar op het moment dat dit speelde was het een beetje chaotisch binnen de organisatie, omdat er te veel concepten tegelijk op tafel lagen die we wilden uitvoeren. We hadden van tevoren beter taken moeten verdelen of prioriteiten moeten stellen op welk concept we zouden gaan uitwerken. Echter is het idee wel opgestart in samenwerking met de SocialRun waar ik ook een goedkope manier had gevonden om de kleding te laten bedrukken. De organisatie van het evenement heeft op het laatste moment de samenwerking verbroken, omdat zij het toch niet zagen zitten wat wij niet snapten en zijn toen verder gegaan met andere projecten.
Het opvragen van de alle exposanten bleek een erg slimme zet te zijn geweest, omdat de opdrachtgever deze lijst ook kon gebruiken voor zijn hardlooptrainingen waarbij hij nog op zoek was naar een sportvoeding leverancier met wie hij een lopende samenwerking heeft waarbij hij wordt bevoorraad met voedingssupplementen.
Eén van de opdrachten binnen de stageorganisatie van semester 8 was het onderzoeken van de wielersportmarkt gericht op het verkopen van de sportkleding. Daarvoor ben ik op zoek gegaan naar een methode die mij hierbij zou helpen en al snel wilde ik door middel van een enquête erachter te komen wie de doelgroep is en de behoeftes en gedragingen te analyseren van de afnemers. Ik heb een enquête opgebouwd met behulp van het boek “Onderzoeksmethoden voor Sportstudies” van Ian Jones en Tom Robinson. Deze vragenlijst zou antwoord geven op de vragen: “Wie is de doelgroep”, “Waar is de doelgroep te vinden”, “Wat verwacht de afnemer van een sportkledingmerk” en “Wanner is de afnemer bereidt een aankoop te doen” (zie bijlage).
Toen was het aan mij om de enquête te spreiden en respondenten te verkrijgen. Daarvoor heb ik bedacht om deelnemers te trekken door van tevoren te melden dat respondenten een voucher verdienen van 20% korting bij Endurance bij het voltooien van de vragenlijst én onder alle respondenten een wielershirt t.w.v. 49,95 euro verloten als de ondervraagde zijn of haar e-mailadres zou achterlaten. Bovendien zou dit een opstapje zijn voor een klantenbestand met mailadressen, wat de reden was om dit idee eraan toe te voegen.
Daarna ben ik begonnen om via onlineonderzoek een lijst te creëren met wel meerdere wielerclubs en -verenigingen en interessante websites zoals fietsblogs en nieuwswebsites. De nieuwswebsites vielen al direct af, omdat die er geld aan wilde verdienen en dat te veel zou kosten in verhouding met wat het op zou leveren. De wielerblogs waren verschillend, maar er zaten een aantal geïnteresseerde tussen. Waar ik dacht de meeste input van te krijgen waren de wielerclubs en -verenigingen, echter kwamen zij vrijwel allemaal met dezelfde reden om dit niet te doen. Het was in de tijd dat de nieuwe privacywet in werking ging en veel verenigingen hier een omslag in moesten maken, waardoor zij het niet vertrouwden om dit aan de leden voor te leggen. Helaas en ik kon er niets aan doen.
Omdat de enquête nu niet meer bruikbaar was voor het onderzoek moest er een nieuwe methode komen welke ik kon hanteren om soortgelijke informatie te kunnen winnen. Samen met Hans zijn we tot de conclusie gekomen om de erkende methode “Growth Hacking” aan te houden welke beschreven staat in het boek “Traction” van Gabriel Weinberg en Justin Mares.
In deze methode zijn verschillende “tracties” aan te duiden als experimentele marketingconcepten om tot informatie te komen wat wel en niet werkt voor de organisatie. Dit bleek een perfecte ingang voor Endurance, omdat dit is gemaakt voor startups en bedrijven met weinig marketingbudget. Samen met de opdrachtgever hebben wij vier tracties uitgekozen welke wij vonden passen bij de organisatie. Deze zijn wij gaan toepassen en door middel van testen, meten en evalueren zijn wij tot conclusies en informatie gekomen welke zeer bruikbaar waren voor het onderzoek.
Daarnaast moest er ook nog een alternatief komen voor het afnemersgedeelte van de onbruikbare enquête welke ik in de vorm van een literatuuronderzoek heb ondernomen. Ik heb door middel van bestaande onderzoeken de meest relevante informatie gebundeld om tot een doelgroepanalyse te komen. Ik had al snel relevante onderzoeken gevonden en de kern ervan in het onderzoek verwerkt. Achteraf vind ik het een karige analyse waar ik veel meer tijd in had mogen steken, omdat ik tijdens het schrijven van de conclusie van het onderzoek een uitgebreide doelgroep analyse miste.
- Werkt samen in teams en netwerken
De Sportkundige gaat relaties, samenwerkingsverbanden en/of coalities aan en verkent de grenzen van het eigen beroep om gemeenschappelijke doelen efficiënt na te streven en daarmee waarde te creëren. De Sportkundige profileert en legitimeert zich binnen deze professionele netwerken.
Tijdens de afstudeerstage heb ik ervoor gekozen om bij elke professional, wie zich openstelde voor een interview voor het onderzoek, iets aan hen te kunnen bieden om een gezamenlijk doel te bereiken. Omdat zij tijd en kennis voor mij vrij maken vond ik dat ik wel iets terug moest doen, ook omdat dit over zou komen dat zij er ook écht iets aan zouden hebben aan het gesprek.
Ik nam me voor om in ieder geval aan iedereen aan te bieden om resultaten van het onderzoek met hen te delen te zijne tijd deze klaar zou zijn. Daarnaast heb ik professionals die bij een verkooporganisatie werkten aangeboden om onderzoek te doen of het mogelijk is om Endurance via hen te verkopen als ook zij ervoor open zouden staan. Met deze twee uitgangspunten voor het gesprek waren de meesten direct veel opener dan ik had verwacht. Het gesprek kreeg er een positieve sfeer van en de professionals waren meestal ook geïnteresseerd in het behouden van het contact.
Ook heb ik tijdens mijn bezoek bij het Sport Business Center, naast dat ik daar een afspraak had voor een interview met een van de medewerkers, de kans gegrepen om bij andere merken die daar een showroom hadden even naar binnen te lopen en even een praatje te maken. Ik nam mezelf voor om te vertellen dat in het kader van dat ik een onderzoek doe en graag ook van hen het een en ander zou willen weten.
Ik heb contact gelegd met medewerkers van IcePeak, Summit Outdoor en Action Sports met wie ik vrijblijvend contact heb gelegd en ook met hen kennis te kunnen delen. Als ik niet even de moeite had genomen om nog even in het gebouw te blijven en deze actie had ondernomen had ik niet zoveel nieuwe indrukken kunnen hebben. Het is weliswaar niet gelukt om met de genoemde merken een interview af te leggen, maar ik heb er als persoon van geleerd dat ik af en toe gewoon moet doen wat ik me op komt zonder te veel na te denken. Het heeft geen interview opgeleverd, maar het had net zo goed wel kunnen zijn.
- Communiceert optimaal
De Sportkundige verwoordt, zowel in de Nederlandse als Engels taal, de eigen visie, plannen en besluiten mondeling en schriftelijk en benut hierbij verschillende (digitale) communicatiemiddelen.
Omdat Endurance als stageorganisatie een kleine organisatie is met weinig werknemers is het eenvoudig om snel en goed te communiceren met elkaar, maar het heeft ook een valkuil dat je er te makkelijk over kunt gaan denken. Daarom vond ik het belangrijk om van begin af aan de collega’s met wie ik te maken had goed te leren kennen op de werkvloer, maar ook persoonlijk.
Ik heb in het begin veel tijd uit getrokken om naast de organisatie ook Arjen en Annet beter te leren kennen. Zo ben ik bijvoorbeeld een aantal keer bij hen thuis geweest buiten werktijden. Zoals ik van tevoren had verwacht zorgde deze inspanningen voor mij een ontspannen gevoel bij het communiceren met hen én het leggen van contact als wij niet samen waren. Naar mate er tijd verliep vond ik het comfortabeler om de opdrachtgever te bellen en te Whatsappen, ook al was het een niet urgente of korte vraag. Ik ben blij dat ik het op deze manier heb aangepakt, omdat sommige projecten die ik vanuit huis deed sneller heb kunnen afwerken.
Naast interne communicatie heb ik ook te maken gehad met externe communicatie. Ik neem hierbij als voorbeeld de expertinterviews die ik voor het onderzoek heb afgenomen. Door middel van onlineonderzoek en het netwerk van de opdrachtgever ben ik tot een aantal professionals gevonden die tijd voor mij hadden om geïnterviewd te worden. Elke keer voordat ik een interview ging afleggen heb ik voor mezelf een document aangemaakt met achtergronden van de persoon en de organisatie voor wie hij/zij werkt. Dit gaf mij een overzicht waaruit ik eenvoudiger gerichte vraagstellingen kon fabriceren en kon ik mij beter inleven in de persoon om adequaat te reageren op de professional om tot een doorvraag te komen.
Ik heb deze methode ervaren als erg prettig, omdat deze interviews daarom uiteindelijk langer waren dan ik van tevoren had verwacht en dus meer informatie heb kunnen winnen dan ik dacht. Ik zou het de volgende keer ook op dezelfde manier aanpakken.
- Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving
De Sportkundige toont sensitiviteit en betrokkenheid op basis van kennis van politieke-, sociaal-culturele- en economische ontwikkelingen en onderlinge afhankelijkheid van landen en regio’s. Hij handelt in de praktijk vanuit begrip, respect en empathie voor diversiteit en kan deze omzetten in een meerwaarde.
Omdat Endurance een Deens bedrijf is waar ook het hoofdkantoor zit, vond ik het belangrijk om met hen contact te leggen. Ik heb via de opdrachtgever gegevens van de Deense contactpersoon Michael Larsen vernomen. Ik kan geen Deens en hij kan geen Nederlands, dus ik heb het contact in het Engels gevoerd.
Voordat ik hem wilde bereiken heb ik online gezocht naar Deense beleefdheidsvormen en heb ik mijn zus gevraagd om mij te helpen om het bericht wat ik wilde versturen in goed Engels te vertalen. Ik wilde Michael Larsen vragen of hij mij algemene informatie kon sturen over het bedrijf en beleidsstrategieën welke in Denemarken worden toegepast (zie bijlage). Daarbij wilde ik wel van het standpunt uitgaan dat wij elkaar iets zouden bieden. Ik vertelde in de eerste mail dat ik ben aangenomen door Arjen van Wifferen om een onderzoek te doen binnen de sportkledingmarkt welke uiteindelijk zou resulteren in een uitvoerbaar plan voor de organisatie.
Al snel kreeg ik een mail terug waarin het bleek dat het niet zo formeel had gehoeven, maar hij apprecieerde het zeker dat ik mezelf aan hem had voorgesteld en verschafte mij met informatie waar ik naar vroeg.
Vanaf het begin tijdens de stageperiode had ik de verantwoordelijkheid om een positiviteit achter te laten voor het merk Endurance met iedereen met wie ik in contact kom door middel van het opstellen van mezelf als een echte professional en niet als stagiair.
Ik voelde mij verantwoordelijk voor de uitstraling van het merk en heb dit dan ook serieus opgepakt en laten zien dat ik als individu een echte professional ben geworden naar anderen toe door het creëren van een situatie welke voor beide partijen als positief werd ervaren, omdat ik een goed luisterend oor heb naar anderen toe en graag mee denk met een andere organisatie bij het vinden van oplossingen.
- Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
De Sportkundige is zich bewust van de ethische aspecten van het beroep en signaleert maatschappelijk en moreel actuele thema’s en draagt situatief, op een kritische en verantwoordelijke wijze, bij aan oplossingsrichtingen.
Tijdens het afstudeertraject is er iets ernstigs gebeurd binnen de familie wat veel emoties heeft los gebracht bij mij en mijn vriendin. Op negentienjarige leeftijd overleed haar moeder plotseling en stond zij er ineens alleen voor.
Samen met mijn ouders en Arjen heb ik besproken hoe we dit zouden aanpakken in combinatie met stage en de opleiding. Ik heb ervoor gekozen om een pauze van onbepaalde tijd in te lassen om het te verwerken. Al snel moest ik gaan verhuizen en gaan samenwonen met mijn vriendin, omdat zij simpelweg nog niet klaar was om op zichzelf te kunnen wonen. Daarnaast heb ik ook veel financiële, huishoudelijke taken op mij moeten nemen waardoor ik voor een aantal maanden niet om kon en wilde kijken naar de afstudeeropdracht.
Na verloop van tijd kon mijn vriendin weer zelf acties ondernemen en begon zij weer haar studie op te pakken en rende ze als het ware door haar laatste schoolopdrachten heen waardoor zij april 2019 haar diploma behaalde wat mij extra kracht gaf om ook zelf weer de volle energie aan te gaan steken. Achteraf gezien vind ik dat ik de goede keuzes heb gemaakt, al had ik eigenlijk niet echt een keuze. Wel ik heb snel en rationeel gehandeld bij het vinden van de beste oplossing voor mij en voor iedereen wie hier mee te maken had.
In het afstudeertraject heb ik regelmatig nieuwe mensen leren kennen waarbij het ging om een bepaalde samenwerking zoals mijn eerdergenoemde interviews, maar ook nieuwe collega’s binnen de stage verlenende organisatie. Op een gegeven moment besloten we om één of meerdere sales agenten aan te nemen om de harde sales naar de kleinhandel toe uit te voeren wie dan op commissiebasis betaald zouden worden.
Toen heb ik met goedkeuring van Arjen een vacature bericht gemaakt welke door hem naar buiten is gegooid via diverse media zoals Fashion United (zie bijlage). Daar werd op gereageerd en er werden twee personen gevraagd om langs te komen voor een sollicitatiegesprek waarbij ze allebei zijn aangenomen. Daarna hebben we een middag georganiseerd waar iedereen bij was en de nieuwe sales agenten werden uitgenodigd en met iedereen kennis te kunnen maken. We hadden genoeg eten en drinken geregeld.
Ik ben zelf een introvert persoon wat ik een paar jaar geleden nog vervelend vond en wilde veranderen, maar ik ben daar overheen en heb daar mijn sterke kant van gemaakt. Ik heb een goed luisterend oor en luister graag naar de verhalen van anderen en stel dan ook veel vragen. Ook denk ik heel veel na over wat ik wil zeggen, zo ook als het over mij moet gaan waardoor ik vaak nog te weinig over mezelf vertel, maar in zo’n situatie ben ik erg geïnteresseerd in de ander en doe dit vanuit het standpunt dat ik denk dat degene met wie ik praat het fijn zou vinden als ik geïnteresseerd ben in hem of haar.
Met dit gegeven ben ik erg veel mee bezig en denk er veel over na in mijn hoofd. Ik geef nog te vaak prioriteit aan anderen in tegenstelling tot mezelf. Aan de ene kant goed, maar in de toekomst wil ik dit iets meer gelijktrekken.
7. Onderzoekt en ontwerpt het sport- en beweegaanbod
De Sportkundige Ontwikkelt onderzoekend vermogen met als doel praktijkvraagstukken te beantwoorden en innovaties met toegevoegde waarde te ontwerpen voor de beroepspraktijk. Onderzoek genereert kennis die gebruikt wordt om impact te realiseren in specifieke beroepsprestaties en -producten in de praktijk.
Er zijn veel niveaus waarin een sportkundige zich kan identificeren, maar waar het bij mij het meeste in naar voren is gekomen zijn de projecten die ik alleen of samen met een team heb gedaan in opdracht van een externe opdrachtgever. Wat begon bij een praktische organisatie diagnose welke ik samen met twee medestudenten heb uitgevoerd voor de voetbalclub Hardenberg '85. Hierin heb ik laten zien dat ik op het niveau van adviseren middels kennis van de Nederlandse sportcultuur op de amateursportvelden en daadwerkelijk deze sportvereniging hebben geholpen met het verbeteren van de club. Wij hadden door middel van een enquête onder de leden naar voren gehaald wat zij fijn en niet fijn vonden en hebben hierover een advies aan kunnen bieden aan het bestuur.
Een ander voorbeeld hierbij is het project Fit For life waarbij ik samen met een team van mede studenten bij stichting ELF een educatieve dag omtrent sport, bewegen en gezondheid heb georganiseerd voor verstandelijk gehandicapten. Hierbij hebben wij grondig de doelgroep geanalyseerd om een toepasselijk mogelijk aanbod creëren en op die dag die mensen daadwerkelijk iets te kunnen leren omtrent dit onderwerp.
8. Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma's ter bevordering van sport en bewegen
De Sportkundige hanteert zelfstandig de beleidscyclus met als doel de continuïteit en kwaliteit van zowel het sport- en beweegaanbod als de (sport)organisatie te borgen en te ontwikkelen en verschillende doelgroepen te stimuleren tot (duurzame en verantwoorde) sportparticipatie.
Deze competentie keert vaak terug in mijn sportkunde carrière in de vorm van het geven van trainingen aan verschillende doelgroepen. Zo heb ik in de beginfase veel geoefend door medestudenten les te geven in verschillende sport omgevingen zoals voetbal en spinning, waarna ik met verschillende doelgroepen in aanmerking ben gekomen. Bijvoorbeeld het lesgeven aan ouderen en het lesgeven aan kinderen is bij mij voorbij gekomen. Elk met een voorafgaand onderzoek naar deze doelgroep om een zo effectief mogelijke les neer te zetten die op verschillende vlakken meerwaarde kon bieden aan de betreffende clienten. Daarbij stond de meerwaarde op de langer termijn ook erg hoog in het vaandel.
9. Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend
De ondernemende Sportkundige neemt verantwoordelijkheid voor het managen en leidinggeven aan de bedrijfsvoering en een adequate uitvoering van werkzaamheden. De Sportkundige realiseert door zijn ondernemende manier van werken de randvoorwaarden voor effectief sport- en beweegaanbod en/of diensten.
Ik vind mezelf hierin het meest terug tijdens het organiseren van de Snikkerun tijdens mijn stageopdracht bij Sporting Events in jaar 3. Daarbij werd ik in het diepe gegooid door de verantwoordelijkheid te krijgen over alle processen die gedaan moesten worden omtrent het organiseren van het hardloopevenement. Alle aspecten moesten van begin tot eind georganiseerd worden en heb ik om mijneigen manier kunnen aanpakken. Omdat ik niet alles zelf kon doen heb ik ook mogen delegeren binnen de organisatie en heb ik samen met collega's aan verschillende casussen gewerkt.
Tijdens het onderzoek binnen mijn afstudeeropdracht ben ik proactief op zoek gegaan naar verschillende betrouwbare bronnen om mijn analyses te ondersteunen. Ik heb mezelf opgesteld op sportprofessional om wederzijds vertrouwen te creëren om informatie van een bepaalde bron te werven. Als ik mensen wilde spreken over het onderwerp was ik elke keer degene die stappen ondernam om de ander te spreken. Ik wilde graag dat ik de meeste moeite deed zodat de bron zich op zich gemak kon voelen.
10. Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen
De Sportkundige ontwikkelt beleid met als doel de continuïteit en kwaliteit van zowel het sport- en beweegaanbod als de (sport)organisatie te borgen en te ontwikkelen.
Waar ik in het begin van mijn opleiding nog moete mee had en mezelf met een stijgende lijn in heb weten te ontwikkelen is het evalueren van mezelf en van mijn werk. Ik heb geleerd (door te doen) dat feedback krijgen en feedback geven een enorme kans is voor jezelf om jezelf en je werk te kunnen verbeteren.
Daarnaast ben ik tijdens het onderzoek van de afstudeerfase actief bezig geweest met het onderzoeken naar trends en veranderingen binnen het onderzoeksthema om hierop in te kunnen spelen tijdens het maken van het marketingplan. Dit heeft, samen met het maken van een SWOT-analyse van de organisatie, voor mij een basis gecreëerd om een strategisch beleid te ontwikkelen voor de opdrachtgever in stijl waarnaar gevraagd werd. Ook heb ik bestaande literatuur en ervaringen uit het werkveld vertaald naar nieuwe inzichten welke ik als adviezen heb opgesteld voor de opdrachtgever in de vorm van activiteiten voor het oplossen van de probleemstelling.
Maak jouw eigen website met JouwWeb