Stageorganisatie
Persoonlijke doelen semester 8
Endurance
Tijdens het afstudeertraject heb ik stagegelopen bij Arjen van Wifferen wie, kort voordat ik kwam, samen met zijn vrouw Annet van Wifferen een uitdaging is aangegaan voor een Deens kledingmerk. Het gaat hierbij om het merk Endurance welke onderdeel is van Sports Group Denmark. Het is in Denemarken een snelgroeiend bedrijf wat open stond om in meerdere landen haar intrede wilde gaan maken. Zo is Arjen gebombardeerd als Nederlandse distributeur van het merk. Zonder veel voorwaarden en budget vanuit het Deense hoofdkantoor kon Arjen zelf bepalen hoe hij dit wilde gaan aanpakken. Endurance heeft drie verschillende takken, namelijk hardlopen, wielrennen en yoga. Al snel was bekend dat Annet de leiding zou nemen over de yoga producten en Arjen over de hardloop producten, omdat zij met deze tak van sport bekend zijn. Voor mij was het zaak om de wielersport sector te onderzoeken waaruit een marketingplan is ontstaan voor het vermarkten van de wielerproducten in Nederland.
Activiteiten
Naast het uitvoeren van het onderzoek, wat tevens de opdracht is vanuit de opleiding en voorwaarde voor het afstudeertraject, heb ik ook andere activiteiten voor de organisatie uitgevoerd tijdens de stageperiode. Omdat de organisatie in de beginfase zat, was er veel ruimte voor creativiteit en hebben wij veel samen en met zijn drieën gebrainstormd om tot ideeën te komen over hoe wij de producten wilden gaan verkopen, hoe wij de doelgroep wilden gaan bereiken en hoe wij het merk wilden gaan promoten. Hieruit zijn verschillende concepten uit ontstaan, waarvan de meesten ook zijn uitgevoerd. Wij hebben shopping events uitgevoerd waarbij er een sportgroep langs kwam op locatie om de producten van Endurance te passen en te bestellen. Wij hebben een idee ontwikkelt voor een fietstocht voor ondernemers waarbij het doel was voor de deelnemers om hun netwerk uit te breiden. Een ander idee was om een podcast op poten te zetten waarbij verschillende interessante mensen hun sportverhalen zouden komen vertellen. Naast de creatieve ideeën om Endurance op een andere manier aan te bieden hebben wij ook sales uitgevoerd waarbij er werd gezocht naar de Retail wie de producten in de winkel wilden verkopen en is erop zoek gegaan naar een locatie voor een pop-up store/showroom.
Afronding
Het was een enorme uitdaging om in deze organisatie aan het werk te gaan voor zowel de organisatie als het zelfstandig onderzoeken. Naast dat het vanaf het begin zoekende is geweest om mijn draai te vinden, omdat het voor de opdrachtgever ook nog zoeken was, was er dankzij familieomstandigheden een grote pauze ingelast waardoor ik fysiek en mentaal ongeveer 8 maanden afwezig ben geweest. In die periode heb ik veel tijd moeten investeren in andere privézaken en toen die een beetje zijn gaan liggen heb ik mezelf weer op kunnen pakken om de tijd die ik had weer in het afstudeertraject te steken. Met behulp van begeleiding vanuit school en mensen om me heen heb ik mezelf ertoe kunnen zetten om weer aan het werk te gaan. Arjen was een hele fijne stagebegeleider met veel empathie en hij heeft mij veel geleerd binnen dit vak. Ik ben erg tevreden hoe het traject uiteindelijk is afgelopen.
Algemene reflectie op het afstudeertraject
De beginfase
De stageperiode begon met het kennismaken van het bedrijf. Ik heb in het begin vaak afgesproken bij Arjen thuis en hebben veel gesproken over de wijze van ondernemen welke Arjen hanteert en het inzicht wat hij graag na wilde streven voor Endurance. Wij hebben samen veel uren rond de tafel doorgebracht om tot een geschikte onderzoeksvraag te komen. Achteraf lijkt het alsof het voor de hand lag, maar in het begin was het ook voor Arjen nog zoekende welke toekomst het bedrijf wilde nastreven. Direct ben ik op zoek gegaan naar geschikte methodes en methodologieën welke ik wilde gebruiken om tot een antwoord te komen voor de onderzoeksvraag door middel van literatuuronderzoek. Al snel stond dit ook al vast en heb ik gekozen voor drie verschillende methodes, namelijk een kwalitatief onderzoek middels expertinterviews, een kwantitatief onderzoek middels een enquête en een doelgroepanalyse. Het plan van aanpak kwam tot stand welke in een keer voldoende werd waardoor ik een “go” kreeg om data te gaan verzamelen.
Data verzameling en analyseren
Ik heb het zoeken naar experts en het afnemen van de interviews samen met het maken van de enquête en het zoeken naar mogelijkheden om deze bij de doelgroep te krijgen tegelijk uitgevoerd. In het begin ging het redelijk snel en soepel, maar het overzicht viel een beetje weg. Achteraf had ik dit beter moeten plannen door het na elkaar te doen of kort te laten overlappen door middel van een strokenplanning te hanteren. Ook in deze fase gebeurde er iets vreselijks binnen mijn familiesituatie waardoor ik er ongeveer 8 maanden fysiek en mentaal tussenuit ben geweest. Het heeft mij een korte tijd volledig verwijderd van de opleiding en het afstuderen waardoor het oppakken van de draad erg lastig was. De thuissituatie werd al iets beter en de opdrachtgever was erg meelevend waardoor ik mezelf kon blijven en uiteindelijk met een duwtje in de rug vanuit de opleiding toch weer door ben gegaan. Vervolgens heb ik nog moeten switchen van methode, omdat de enquête niet meer door kon gaan vanwege veel afmeldingen was dit gedeelte van het onderzoek niet meer betrouwbaar. Ik heb samen met Hans ervoor gekozen Growth Hacking te gebruiken als nieuwe methode welke erg passend was en direct slaagde als bruikbare informatiebron. Ik heb daarna nog een tijdje veel achter de laptop moeten zitten om de informatie te verwerken en te analyseren waarvan naast dat het zo lang duurde wel veel van heb geleerd.
Eindfase
De eindfase begon met het afronden van het praktijkgericht onderzoek waaruit voor kwam dat een marketingplan het gene was wat de opdrachtgever nodig had. Deze ben ik gaan ontwikkelen en heb ik voor mijn gevoel direct op het goede spoor gezeten wat betreft de inhoud daarvan en de creativiteit die ik mocht uitten in dit implementatieplan. Ik ben zeer tevreden over hoe het einde is verlopen van de afstudeerperiode.
Voorafgaand aan het afstudeertraject had ik mezelf drie doelen voor genomen welke ik tijdens de projecten en activiteiten voor mezelf wilde gaan bijhouden:
- Ik wil mezelf voor nemen om meer zelfstandig te gaan ondernemen door mijn comfort zone heen te breken en vaker initiatief te nemen in voor mij onbekende situaties.
In nieuwe situaties ben ik vaak nog te veel aan het nadenken over wat wel en niet goed is en denk ik dan ook vaak achteraf van had ik het maar wél gedaan. Dit heb ik toegepast tijdens het zoeken naar een passende locatie voor het te organiseren shopping event in Groningen. In eerste instantie heb ik mijzelf voorgenomen om niet de e-mail erbij te pakken, maar eerst fysiek langs locaties te gaan. Het koste dan wel meer tijd dan bellen, maar de mensen die ik sprak op locatie waren meer geïnteresseerd en reageerde later sneller dan de locaties die ik telefonisch heb bereikt. Ik ben bijvoorbeeld bij het koffie en koers café Spaak naar binnen gelopen met het shopping event concept en zij waren zeer enthousiast. Tijdens het bellen naar andere locaties kreeg ik vaak te veel vragen om te beantwoorden waardoor zij het graag op de mail gezet wilde hebben waarop ik relatief weinig reactie heb moeten ontvangen. Achteraf ben ik erg blij met deze aanpak en heb ik mezelf kunnen laten zien dat het zeker wat oplevert om uit mijn comfort zone te treden.
Ook heb ik tijdens mijn bezoek bij het Sport Business Center heb ik, naast dat ik daar een afspraak had voor een interview met een van de medewerkers, de kans gegrepen om bij andere merken die daar een showroom hadden even naar binnen te lopen en even een praatje te maken. Ik nam mezelf voor om te vertellen dat in het kader van dat ik een onderzoek doe en graag ook van hen het een en ander zou willen weten. Zonder deze doelstelling in mijn hoofd had ik dit niet gedaan en heb ik in deze situatie gedacht van ik doe het gewoon wel en ik zie wel waar het schip strand en het heeft mij juist een positieve ervaring opgeleverd. Ik heb contact gelegd met medewerkers van IcePeak, Summit Outdoor en Action Sports welke ook voor bij de volgende doelstelling meerwaarde heeft geleverd.
- Ik wil tijdens de komende periode ook bezig zijn met het uitbreiden van een sport gerelateerd netwerk waarbij ik contacten leg met professionals in het werkveld met het oog op het vinden van werk na afloop van de studie.
Dit doel had ik opgesteld, omdat ik voor het begin van semester 8 vond dat mijn sport gerelateerde netwerk nog te mager was en graag na de opleiding zo goed als direct aan de slag zou willen gaan. Ik heb dit op verschillende manieren aangepakt en af en toe wat tijd in gestoken. Ik heb bijvoorbeeld tijdens het af nemen van de expertinterviews voor het onderzoek aan elke participant gevraagd of hij of zij graag contact wilde houden en naar mate het onderzoek klaar zou zijn eventueel een deel hiervan zou willen ontvangen. Ik wilde hiermee toegeven dat ik tijd en kennis van hen had gekregen en wilde daarvoor iets terug doen ook in de vorm van kennis. Toch was niet iedereen geïnteresseerd, maar het waren vooral de individuen zoals Iris Slappendel, of personen die in een kleine of beginnende organisatie werken zoals Rob Schoof van Maats. Ook Charlotte van der Veen wilde graag contact houden, ook met het oog op dat Arjen aan het kijken was naar een locatie voor een showroom wat bij het Sport Business Centre ook had gekund.
Naast dat ik hieraan heb gewerkt tijdens de opdrachten voor de stageorganisatie en de opdrachten voor de opleiding ben ik ook gaan nadenken aan mijn toekomst na de opleiding en ben op zoek gegaan naar iets wat ik wil gaan doen. Ik ben op zoek gegaan naar een vervolgopleiding of master in het vakgebied eventmanagement, omdat ik daarvan nog graag meer van wil leren en later werk in wil gaan vinden. Ik heb hiervoor met veel medestudenten gesproken van vooral andere opleidingen of zij iets kenden wat daarop lijkt. Daarnaast ben ik op internet op zoek gegaan naar vacatures op dit gebied en hierop gereageerd.
- Ik wil bij mijn volgende stageorganisatie niet alleen mijn taken volbrengen, maar ook de organisatie van mij persoonlijk wat kunnen bieden op het gebied van kennis en kunde.
In vorige stageopdrachten ben ik te veel bezig geweest met het ontvangen van informatie en uitvoeren van taken die mij waren opgelegd. Achteraf voel ik mij hierover niet tevreden en heb ik die organisaties persoonlijk weinig van mezelf laten zien terwijl ik weldegelijk kennis en kunde beschik om sport gerelateerde organisaties waarde te kunnen bieden.
Het doel van het afstudeerproject is daarom dat ik iets kan bijdragen aan een bestaande organisatie zowel op het gebied van kennis en kunde. Ik ben binnen, een voor de opdrachtgever, onbekende branche op zoek gegaan naar wetenschappelijke informatie om de markt te leren kennen welke ik in het onderzoeksrapport heb weten te formuleren waar de opdrachtgever van kan leren. Daaropvolgend is het marketingplan aan gelinkt en is deze geschreven voor hem en mij hij deze uiteraard toepassen in de praktijk. De opdrachtgever kan met deze producten nieuwe inzichten verkrijgen in de branche en samen met het implementatieplan ook eigen ideeën ontwikkelen over dit onderwerp. Ik vind dat ik passende producten heb aan weten te leveren bij de opdrachtgever.
Bovendien heb ik vaak geholpen binnen de organisatie aan bestaande projecten zoals de hardloop shopping events, brainstromsessies en marketingconcepten waarbij ik met een professionele attitude in ben gegaan. Ik vind dat ik daarom een meerwaarde heb kunnen leveren aan deze projecten. Daarnaast vind ik het ook fijn om te horen dat de opdrachtgever ook hiermee eens is wat te zien is in het beoordelingsformulier in de bijlage. Met de genoemde voorbeelden en de feedback van Arjen voelt het voor mij als een voldoening om hieraan mee te mogen werken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb